Våra sajter
Tillbaka till menyn
in English

16 juni 2015

Konditorlandslaget bjöd på sommarfika och glasstårta med nordiska smaker

Igår presenterades samtliga medlemmar i det nya Svenska Konditorlandslaget på Chokladfabriken i Stockholm. Förutom en glasstårta i nordiska smaker gjord i tårtformar från prinsbröllopet fick gästerna ta del av lagets tränings- och tävlingsplaner för 2015/2016. Nästa tävling är Nordiska Mästerskapen den 10 oktober och därefter Europakval till Coupe du Monde de la Patisserie.

Konditorlandslaget och Sveriges Bagare & Konditorer bjöd på tisdagen på sommarfika på Chokladfabriken, två olika glasstårtor skapade i tårtformar från prinsbröllopet, serverade på tårtställningen från samma event. Samtliga medlemmar, elever och ledare presenterades liksom planerna framåt gällande träningar, tävlingar och utmaningar.

– Det nya laget känns som ett starkt gäng, alla är kreativa och vill framåt. Träningarna har gått bra med stort fokus på smakerna, säger Tony Olsson, lagledare för Konditorlandslaget. Första stora utmaningen är de Nordiska Mästerskapen med tufft motstånd från Finland och Norge. Det blir en bra tävlingserfarenhet inför nästa utmaning som är den Europeiska kvaltävlingen inför VM.

– EU-kvalet blir extra svårt detta år när Frankrike är tillbaka, och vi slåss mot etablerade konditornationer som Spanien, Belgien och Holland med flera, säger Martin Isaksson, coach. Men det gör att man sporras ännu mer, att vinna ett svårt år. Men det känns tryggt eftersom vi har stor samlad tävlingsrutin inom laget med två före detta lagmedlemmar och flera individuella tävlingsmeriter.

Samtliga lagmedlemmar brinner för att driva branschen framåt med kreativa lösningar, nya tekniker och förfinade smaker. Ett lag som delar passionen för att träna och tävla med målet att slutligen möta de bästa konditorerna i världen under Coupe du Monde de la Patisserie, VM för konditorer i Lyon 2017.

Lagmedlemmar

Maria Grave, Margaretas Bröd & Bakverk i Mölndal
Helena Henriksson, PM & Vänner i Växjö
Fredrik Borgskog, Clarion Hotel Post
Ronny Latva, RC Chocolat
Lina Östberg, Dessert & Choklad i Stockholm

Konditorelever

Isabella Westergren, Chokladfabriken i Stockholm
Sara Edholm, Gateau i Stockholm
Johnny Gudinge, Dessert & Choklad i Stockholm.

Laget baseras på den svenska lagkulturen och i kombination med yrkesskicklighet och konstnärligt skapande, ska de bidra till göra desserten till måltidens självklara höjdpunkt. Det praktiska arbetet och träningen utgår från lagets anläggning på Chokladfabriken på Södermalm i Stockholm.

Följ laget

Tony Olsson, lagledare, tony@konditorlandslaget.se